Value of formation of national education in the education system
DOI:
https://doi.org/10.26577/ejrs.2020.v22.i2.r6Abstract
A person should be guided by certain moral orientations, values that take into account national differences, and in real life he often encounters various moral orientations. In pedagogical theory, the technology of moral education is always in the process of research, along with the rhythm of human development. The most important of them is that the scientific development of many issues of moral education remains insufficient. The need to develop ways to modernize the education system based on innovative pedagogical approaches - “The idea of democratization of national education. Introduction to Islamic pedagogy.
The subject of the article: theoretical and conceptual problems of the concepts of education, upbringing, ethics. Features of the educational process. The basis of teacher education and the content of modern education, which influenced the formation of the Kazakhstani education system.
Object of study: orientation of the general education system to national characteristics and the process of religious (Islamic) education.
Relevance of the article: to determine the influence of religious education, in particular Islam, on the formation and development of the spiritual and moral personality and its importance in modern education, taking into account the national characteristics of the Kazakh people.
Objects of research: methodological foundations of education and works (A. Komensky A. Komensky, KD Ushinsky, I. Gasprinsky, A. Lunacharsky, L. N. Tolstoy, A. P. Chekhov and others); Pedagogical thoughts of prominent Islamic philosophers, scientists and educators (Ibn Miskawayh, Ibn al-Mukaffa, Abu al-Hassan al-Mawardi, al-Muhasibi, Ibn al-Jawzi, al-Ghazali, etc.); The basic concepts of the theory of moral education, reflected in the works of M. Zhumabaev, Sh. Alzhanov, N.K. Krupskaya, A.S. Makarenko, V.A. Sukhomlinsky, A. Sembaev, S. Kozhakhmetov, K. Berzhanov and others.
References
Абузярова Р.А, Туаева З.И. Истоки. Ислам: вероучение, мораль, культура. – Уфа: Башкирское издательство. 1996. – 133 б.
Айтжанова. Р. М. Жалпы білім беретін мектеп жағдайында этнос субьектісін қалыптастырудың педагогикалық шарттары : автореферат . – Қарағанды: (б. и.). 2005. – 30 б.
Аликберов А.К. Исламоведение как научная дисциплина. http://www.islamica.ru/islamic-studies. 2014.
Амини Ибрахим. Воспитание в исламе. – Садра. 2017. – 292 б.
Әбу Ләис әс-Самарканди. Танбихул Ғафилин. Дәру әл ибн Кәсир. – Дамаск. 2000. – 335 б.
Әл-Ғазали. Ихия Улумуд-дин, 2-том. Дәру әл-маърифа. – Бейрут. 2010. – 552 б.
Багашев А. Духовное – нравственное воспитание молодежи. //воспитание школьников, 2008. -№9. – 10-12 б.
Габидуллина Р. Воспитание детей любовью, знанием и примером//золотой родник, 2007. №6. – 36-39 б.
Джурджани. Әт-Таърифат. – Бейрут. 1985. – 413 б.
Жұмабаев М. Педагогика. Алматы. 1992. Әбиев. Педагогика. Алматы. 2004. – 286 б.
Кардави. Ю.С. Осчастливил ли запад человечество. //Саф ислам. 2005. №2. – 12 б.
Кахтани. С. У. Уделение внимания детям в исламе. М.: «Российский фонд Ибрагим бин Aбдулазиз аль Ибрагим». 1981. – 105 б.
Нысанбаев Ә. Қазақ этикасы және эстетикасы. – Астана: Аударма. 2007. – 495 б.
Педагогические воззрения Платона и Аристотеля. / Пер. С. В. Меликовой и С. А. Жебелева. Вст. статья Ф. Ф. Зелинского. – Пг.: Тип. акц. об-ва «Слово». 1916. – 62 с.
Педагогическая система К. Д. Ушинского в современном образовании / С. В. Дворниченко // Международная педагогическая школа : сб. науч. ст. – СПб. 2008. – Вып. 3. –52-58 б.
Пушкин О.Н. Как возродить нравственность? //Воспитание школьников, 2008. №6. - 66-68 б.
Степанова А. С. Понятие «Топ» в «Риторике» Аристотеля // Вестник ЛГУ им. А. С. Пушкина. 2012. № 3. – 31-39 б.
Ушинский К.Д. О народности в общественном воспитании. Журнал для воспитания. 1857, № 7, 8. – 56-81 б.
Фараби. Трактат о взглядах жителей добродетельного города // Григорян С.Н. Из истории философии Средней Азии и Ирана VII-XII вв. М.: Изд-во АН СССР, 1960. – 156-195 б.
Фролова Е. А. История арабо-мусульманской философии. Средние века и современность: Учебное пособие. М. 2006. – 199 б.
Халифа Алтай. Құран Кәрім қазақша мағына және түсінігі. Шәриф-Медина. – 1991. – 604 б.
Dewey J. Schools of the future. – Berklin. 2012. – 110 p.
Dr. Abdullah Sahin. Special Issue "Islamic Education in Contemporary World: Traditions, Rearticulations & Transformation"//Religions. 2018. 9 (11). – 335 р.
Dr. Abdullah Sahin. New Directions in Islamic Education: Pedagogy and Identity Formation// Journal of Islamic Studies, Vol. 30, Issue 2, May 2019. – 266-288 р.
Sajid Ullah, Muhammad Abid Ali. Al-Ghazali’s Aims and Objectives of Islamic Education// Journal of Education and Educational Development, Vol. 6 No. 1 (June 2019). – 111-125 р.