The manifestations and development of neopaganism in modern society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26577/EJRS.2020.v24.i4.r1

Keywords:

Archaic, mythology, totemism, fetishism, animism, neopaganism, art

Abstract

In modern culture and art, you can find in many signs of ancient beliefs and mythological concepts. The authors of the article, revealing these phenomena, are aimed at studying their role in modern spirituality and mental-psychological influence. The article aims at revealing the causes and consequences of the resumption of archaic worldview, ancient pagan beliefs in the forms and genres of modern art. The authors, after analyzing the phenomena of neopaganism in art, identifies two aspects of the event in question. The first aspect is the ancient worldview concepts associated with deep folk spiritual sources and forms of beliefs. This is a phenomenon closely associated with collective memory and ethnopsychological mental characteristics of each nation. The second aspect of the manifestation of neopaganism in modern society is the use of faith in ancient myths and practices for the purpose of manipulating people for political and commercial purposes. The results of the study show that the experience of developing the surrounding natural and social environment of an ancient person, preserved for thousands of years in myths and traditions. Due to external and internal reasons, modern people turn to this experience, trying to solve their own problems with the help of neopagan practices or the formation of quasi-religious movements.

References

Айтматов, Ч. «Белый пароход». – Москва: «АСТ». 2010. - 352 с.
Акишев, А. «Искусство и мифология саков». - Алма-Ата: «Наука». 1984. - 176 с.
Акишев, К. «К генезису традиционной культуры казахов» Культура кочевников на рубеже веков (ХІХ-ХХ, ХХ-ХХІ вв.): Проблемы генезиса и трансформации: Материалы междунар.конф. - Алматы. 1995. cc. 26-31.
Апдайк, Дж. «Кентавр». – Москва: «АСТ». 2009. - 320 с.
Асов, А.И. «Книга Велеса бессмертна!». Родина, № 6. 2002. сс. 27‐29
Булгаков, М. «Мастер и Маргарита: Роман». – Москва: «ОЛМА-ПРЕСС». 2005. - 512 с.
Гнатюк, В. & Гнатюк Ю. «Велесова книга». / пер. и коммент. Валентина и Юлии Гнатюк. - Москва: «Амрита-Русь». - 272 с.: ил.
Кайуа, Р. «Миф и человек. Человек и сакральное» / Пер. С фр. и вступ. сл. С.Н. Зенкина. - Москва: «ОГИ». 2003. 296 с.
Камю, А. «Посторонний: Избранное». - Москва: «Радуга». 1988. сс. 41-96
Кафка, Ф. «Процесс. Замок. Превращение: роман, рассказы». - Санкт-Петербург: «Азбука-классика». 2006. 701 с.
Кодар, А. «Долгий путь тюркского бога. Тенгриведение». (Электронный ресурс) URL https://yadi.sk/i/UGa2kqyZduyLv (дата обращения: 22.04.2020)
Кондыбаев, С. ‘Арғықазақ мифологиясы’. – Алматы: «Дайк-Пресс». 2004. – 500 с.
Коныратбаев, Ə. «Қазақ фольклорының тарихы». – Алматы: «Ана тілі». - 288 с.
Маргулан, А.Х. Сочинения: Т.1 «Бегазы-дандыбаевская культура Центрального Казахстана». – Алматы: «Атамура». 1998. - 400 с.
Орынбеков, М.С. «Генезис религиозности в Казахстане». Изд.2-е, перераб. и доп. – Алматы: «ИФПР КН МОН РК». 2013. - 204 с.
Резепова, И.С. «Неоязычество в культуре: История и современность: дис. ... канд. филос. Наук». - Ростов на Дону. 2005. с. 48
Cаракаева, А.А. «Религиозные заимствования как способ создания новой религиозной идентичности в американском неоязычестве» (Электронный ресурс) URL www. gramota.net/materials/3/2010/1/38.html (дата обращения: 22.04.2020)
Сартр, Ж.П. «Тошнота». - Москва: «АСТ». 2010. - 253 с.
Сулейменов, О. «Аз и Я». - Алма-Ата: «Жазушы». 1971. - 276 с.
Яковлев, Е.Г. «Эстетика. Искусствознание. Религиоведение». – Москва: Книжный дом «Университет». 2003. - 640 с.

Transliteration
Aitmatov, Ch. 2010. ‘Beli parohod [White Steamboat]. Moskva, AST, 352 s.
Akishev, A. 1984. ‘Искусство и мифология саков’ [Art and Mythology of Saks]. Alma-Ata, Nauka. 176 s.
Akishev, K. 1995. ‘K genezisu tradisionnoi kulturi kazakhov’ Kultura kochevnikov na rubezhe vekov (ХІХ-ХХ, ХХ-ХХІ vv.): Problemi genezisa I transformasii: Materiali mezhnuradnoi konf. [‘Toward the Genesis of Traditional Kazakh Culture’ Nomad Culture at the Turn of the Century (ХІХ-ХХ, ХХ-ХХІ centuries): Problems of Genesis and Transformation: Proceedings of the International Conference]. Almaty, ss. 26-31.
Asov, A.I. 2002. ‘Kniga Velesa bessmertna!’. [The Book of Veles is Immortal!]. Rodina, No. 6, ss. 27-29
Bulgakov, M. 2005. ‘Master I Margarita: Roman’ [Master and Margarita: Roman]. Moskva, OLMA-PRESS, 512 s.
Camus, A. 1988. ‘Postoronni: Izbrannoe’ [Outsider: Favorites]. Moskva, Raduga, ss. 41-96
Gnatyuk, V. & Gnatyuk Yu. Velesova kniga [Velesova book]. / per. i comment. Valentinai i Julia Gnatyuk. Moskva, Amrita-Rus, 272 s.: Ill.
Kafka, F. 2006. ‘Prosess. Zamok. Prevrashenie: roman, rasskazi’ [Process. Castle. Transformation: novel, stories]. Sankt-Petersburg, ABC klassic, 701 s.
Kayua, R. 2003. ‘Mif i chelovek. Chelovek I sakralnoe’ [Myth and Man. Man and the Sacred]/ Per. s fr. i vstup. slovo S.N. Zenkina. Moskva, OGI, 296 s.
Kodar, A. ‘Dolgi put turkskogo boga. Tengrievedenie’ [The long path of the Turkic god. Tengrification. (Electronni resource) URL https://yadi.sk/i/UGa2kqyZduyLv (data obrashenia: 04/22/2020)
Kondybaev, S. 2004. ‘Argukazak mifologiasi [Mythologies of protokazakhs]. Almaty, Dyke-Press, s. 500.
Kondybaev, S. 2005. ‘Kazakhskaia mifologia: kratki slovar’ [Kazakh Mythology: A Brief Dictionary]. Almaty: Nurly Alem, 272 s.
Konyratbaev, A. 1991 ‘Kazak folklorinin tarihi’ [History of Kazakh Folklor]’]. Almaty, Ana tіlі, 288 s.
Margulan, A.Kh. 1998. ‘Sichinenia: Т.1 ‘Begazi-dandibayevskaya kultura Centralnogo Kazakhstana’ [Works: Vol. 1 ‘Begazy-Dandybaev Culture of Central Kazakhstan]. Almaty, Atamura, 400 s.
Orynbekov, M.S. 2013. ‘Genezis religioznosti v Kazkhstane [The Genesis of Religiousness in Kazakhstan]. Izd. 2-e, pererab. i dop. Almaty, IFPR KN MON RK, 204 s.
Rezepova, I.S. 2005. Neoyazichestvo v culture: Istoria I sovremennost: dis… kand. filos. nauk. [Neopaganism in Culture: History and Modernity: Dis. ... cand. Philos. sciences]. Rostov na Donu, s. 48
Sarakaeva A.A. ‘Religioznie zaimstvivania kak sposob sozdania novoi religioznoi identichnosti v amerikanskom neoyazichestve’ [Religious borrowing as a way to create a new religious identity in American neopaganism] (Electronni resource) URL www. gramota.net/materials/3/2010/1/38.html (accessed: 04/22/2020)
Sartre, J.P. 2010. ‘Toshnota’ [Nausea]. Moskva, Ast, 253 s.
Suleimenov, O. 1971. ‘Az i ya’ [Az and Me]. Alma-Ata, Zhazushi, 276 s.
Updike, J. 2009. ‘Kentavr’ [Centaur]. Moskva, AST, 320 s.
Yakovlev, E.G. 2003. ‘Estetika. Iskustvoznanie. Religiovedenie’ [Aesthetics. Art History. Religious Studies]. Moskva, Knizni Dom "Universitet", 640 s.

Additional Files

Published

2020-12-21