Religious and social significance of the Waqfs in the Kazakh Land

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26577//EJRS.2023.v34.i2.r6
        123 0

Keywords:

Waqf, Islam, charitable activities, incessant almsgiving, system of waqfs

Abstract

The culture of waqfs, which arose in Muslim countries on the basis of generosity and mutual assistance, is a religious and legal structure that has played an important role in the social and economic life of the Islamic world from the time of Medina, begun by the Prophet Muhammad, to the present day. The main goal of forming a culture of charity was to eliminate vices in society, promote the development of the social situation, and ensure the preservation of economic equality. For this, buildings such as mosques, madrasahs, libraries, a caravanserai were built, water canals and ditches, bridges were built and put into public use. Sometimes privately owned lands are also distributed among the population or given out entirely to the use of the state. Waqfs also had an impact on the development of the country in terms of language, culture, history and religion. A large number of vaqfs created on the basis of charity among the Turkic peoples, including those in the Kazakh steppes, indicates that the understanding and culture of vaqfs has been formed among the people at a high level. Looking at the scope of their services, one can see that they include people from different categories of the population, such as the poor and orphans, students and travelers, farmers and artisans. The article deals with the religious and social significance of waqf in the Kazakh steppe.

Key words: Waqf, Islam, charitable activities, incessant almsgiving, system of waqfs.

References

Әдебиеттер

Halіfe Altay (1986) Kazak türkleri vakfı. – Стамбул. – 192.
әл-Муғни, Ибн Құдама (1977) Әл-Мұғни. – 12 том. әл-Рияд: Дарул Аламул кутуб.– 175.
Гордлевский В.А. (1968) Избранные сочинения: В 4 т. – М.: Наука. – 549.
Диваев А. (1901) Предание о Хазірете Ата // Туркестанские ведомости. – 11.03.1901. – 6-7.
Еренов А. (1963) Возникновение и развитие социалистических земельных правоотношений в Каз ССР. – Алма-Ата: Наука. – 56.
Жандарбек З. (2002) «Насаб-наме» нұсқалары және түркі тарихы. – Алматы: Дайк-Пресс. – 22.
Ибадуллаева З.Ө. (2001) Қазақ халқының құрамындағы қожалар (тарихи-этнографиялық зерттеу). – Алматы: Қазақ университеті баспасы. Д 2003/37 И 13. – 51.
Қамзабекұлы Д. (2002) Алаш және әдебиет. – Астана: Отырар кітапханасы. – 99.
Қозыбаев М.Қ., Алдажұманов Қ.С., Әбілқожин Ж.Б. (1992 ) «Қазақстандағы күшпен коллективтендіру: қорлық пен зорлық». – Алматы: Тарихшының кітапханасы. – 17-18.
Құл-Мұхаммед, Мұхтар (1998) Алаш қайраткерлері саяси-құқықтық көзқарастарының эволюциясы. – Алматы: Атамұра. – 78.
Мақсат Д. (2007) Сталиншілдіктің Қазақстанда орнығуы (1925-1956). – Астана. – 528.
Мансұров Т.А. (2007) Нәзір Төреқұлов. – Алматы: ЖШС «Қазақстан» баспа үйі. – 114.
Массон М.Е. (2000) Қожа Ахмет кесенесі. – Шымкент: Жібек жолы. – 63.
Оралтай Х. (2005) Елім-айлап өткен өмір. – Алматы: Білім. – 218.
Расудова Р. Я. (1978) Термин ходжа в топономии Средней Азии. Онамастика Ср. Азии. – Москва: Наука. – 128.
Салқынұлы Сәбит (2006) Досжан Хазірет. – Алматы: Дөйт-Принтхаус. – 89.
Смағұлова С.О., Әнес Ғ.Қ., Замзаева Т.А. (2009а) Мәдина хаты/ Қазақ газеті (1914). – Алматы: Арыс. – 480.
Смағұлова С.О., Әнес Ғ.Қ., Замзаева Т.А. (2009б) Орынсыз шығын// Қазақ газеті (1913). – Алматы: Арыс. – 480.
Субханбердина Ү. (1993) «Қазақ», «Алаш», «Сарыарқа». – Алматы: Ғылым. – 200.
Төтенаев Б., Жолдасов А., Құрбанғали Х. (1992) «Тауарих хамса» (Бес тарих). – Алматы: Қазақстан. – 304.
Шлыков П.В. (2011) Вакфы в Турции: трансформация традиционного института, Москва: Марджани. – 27.

References

Divaev А. (1901) Predanie o Hazіrete Ata // Turkestanskie vedomosti [The Legend of Hazrat Ata // Turkestan Statements]. – 11.03.1901. – 6-7. (in Russian)
Erenov А. (1963) Vozniknovenie i razvitie socialisticheskih zemel'nyh pravootnoshenij v Kaz SSR [The emergence and development of socialist land relations in the Kazakh SSR]. – Alma-Ata: Nauka. – 56. (in Russian)
Gill M. (1976) Documents of the Jewish pious foundations the Cairo Geniza. Leiden. – 250.
Gordlevskii V.А. (1968) Izbrannye sochinenija: V 4 т. [Selected Compositions: 4 vol.]. – М.: Nauka. – 549. (in Russian)
Halіfe Altay (1986) Kazak türkleri vakfı [Kazakh Turks Founds]. – Istanbul. – 192. (in Turkish)
Ibadullaeva Z.Ө. (2001) Қazaқ halқynyң құramyndaғy қozhalar (tarihi-jetnografijalyқ zertteu) [Khojas among the Kazakh people (historical-ethnographic study)]. – Almaty: Kazakh University Press. Д 2003/37 И 13. – 51. (in Kazakh)
Ibn Qudama (1977) Al-Mughni [Al-Mughni, 12 vol. Darul "Alamul Qutb"]. – al-Riyad: Darul "Alamul Qutb". – 12 том. – 175. (in Arabic)
Kozybaev M.K., Aldajumanov K.S., Abilkozhin Zh.B. (1992 ) Qazaqstandagy kushpen kooletivtendiru: qorlyq pen zorlyq [Collectivization by Force in Kazakhstan: Humiliation and Violence]. – Алматы: Тарихшының кітапханасы. – 17-18. (in Kazakh)
Maksat D. (2007) The rise of Stalinism in Kazakhstan (1925-1956) [Stalinshіldіktің Қazaқstanda ornyғuy. 1925-1956]. – Астана. – 528. (in Kazakh)
Mansurov Т.А. (2007) Nazir Torequlov [Nazir Torequlov]. – Алматы: ЖШС «Қазақстан» баспа үйі. – 114.
Masson М.Е. (2000) Qozha Ahmet kesenesi [The mausoleum of Khozha Ahmet]. – Shymkent: Zhibek zholy. – 63. (in Kazakh)
Oraltai H. (2005) Elіm-ajlap өtken өmіr [Past Life with Elim-ai]. – Almaty: Bilim. – 218. (in Kazakh)
Qamzabekuly D. (2002) Alash jane adebiet [Alash and the Literature]. – Astana: Otyrar kitaphanasy. – 99. (in Kazakh)
Qul-Muhammed, M. (1998) Alash qajratkerlerі sajasi-quqyqtyq kozqarastarynyn jevoljucijasy [Evolution of political and legal views of Alash figures]. – Almaty: Atamura. – 78. (in Kazakh)
Rasudova R. Ya. (1978) Termin hodzha v toponomii Srednej Azii. Onamastika Srednej Azii [The term Khodja in the toponymy of Central Asia. Onomastics of Central Asia]. – Москва: Наука. – 128. (in Russian)
Salqynuly S. (2006) Doszhan Hazіret [Hazrat Doszhan]. – Almaty: Doit Print House. – 89. (in Kazakh)
Shlykov P.V. (2011) Vakfy v Turcii: transformaciya tradicionnogo instituta [Foundations in Turkey: transformation to a traditional institution]. – Moscow: Mardzhani. – 27. (in Russian)
Smagulova S.O., Anes G. K., Zamzaeva Т.А. (2009) Madina haty/Qazaq gazeti (1914) [The Letter of Madina/The Kazakh Gazeti]. – Almaty: Arys. – 480. (in Kazakh)
Smagulova S.O., Anes G. K., Zamzaeva Т.А. (2009) Orynsyz shygyn/Qazaq gazeti (1913) [Undue Expense/ The Kazakh Gazeti]. – Almaty: Arys. – 480. (in Kazakh)
Subhanberdina U. (1993) «Qazaq», «Alash», «Saryarqa» [Kazakh, Alash, Saryarqa]. – Almaty: Gylym. – 200. (in Kazakh)
Tonentaev B., Zholdasov А., Qurbangali Kh. (1992) «Tauarih hamsa» (Bes tarih) [The Five History]. – Almaty: Qazaqstan. – 304. (in Kazakh)
Zhandarnek Z. (2002) «Nasab-name» nұsqalary zhәne tүrkі tarihy [Versions of "Nasab-name" and Turkish history]. – Алматы: Дайк-Пресс. – 22. (in Kazakh)

Additional Files

How to Cite

Adilbayeva, S., Kabdolda, K., & Adilbayev, A. (2023). Religious and social significance of the Waqfs in the Kazakh Land. Eurasian Journal of Religious Studies, 34(2), 52–64. https://doi.org/10.26577//EJRS.2023.v34.i2.r6