Stories about Ukasha Ata and Korasan Ata

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26577//EJRS.2021.v26.i2.r4
        342 0

Keywords:

Saint, narrative, mythology, saint (sacred), Islam

Abstract

The article deals with the peculiar hagiological character of the narrative genre contributes to the formation of sacredness as an important part of the sanctity of the saint, portrays the hero as a miracle-working, inaccessible to ordinary people, is aimed at creating impressions, strengthening faith in the saint. It is reported that there was a companion named Muhammad Ukkasha ibn Mihsin al-Asadi, who participated in the wars, became famous for his heroism, died in 632. At the heart of the story of Ukasha-Ata, a sacred place in the Turkestan region, it is proved that bullet impenetrability, sword impenetrability and beheadings during prayer, the motive of the severed head are repeated, stable motives associated with Khorasan-Ata, Arystan Bap, Masat-Ata and Shakpak-Ata and other saints. The impenetrable hero-Ukasha-ata is deceived by his enemies, who try to find out his vulnerability through a woman (a witch, sometimes his wife) and make an attempt - an ancient myth that is also noted in folklore and fairy tales. Only this event revived the religious character, portraying the hero as fighting on the path of the spread of Islam, the enemy-the enemies of religion. Ukasha ata is depicted as a God-fearing person who does not worry about anything during morning prayers, and when he is committed to slavery, his body is freed and he does not pay attention to any threats. 

Keywords: Saint, narrative, mythology, saint (sacred), Islam

References

«Арасан-Қорасан» туралы не білеміз?// kazgazeta.kz. Маусым 26, 2020.
Coşan Mahmud Esad (1983) İSLAMÎ TÜRK EDEBİYATINDA ÜKKÂŞE HİKAYESİ // A.Ü.İ.F. Dergisi. – Ankara, , С.26.
Ükkâşe b. Mýhsan/Turkive Diyanet vakfi islam ansiklopedisi (2012) 42 -cilt −Istanbul.
Абрамзон С.М. (1978) Материальная культура и хозяйство Кавказа , Средней Азии и Казахстана. – Ленинград: «Наука». – 216.
Ахметгалеева Я.С. (1979) Исcледование тюркоязычного памятника «Кисекбаш китабы». – Москва: «Наука». – 189.
Бабалар сөзі (2005) Көптомдық шығармалар жинағы. 11 том. Діни дастандар. – Астана: «Фолиант». – 368.
Гордлевский В.А. (1960) Избранные сочинения.Том І. Исторические работы . М.: «Издательство восточной литературы». – 552.
Дала фолькорының антологиясы. (2019) Батырлар жыры.Он томдық. 1 том, А.: «Brand Book». – 560.
ДиУис Д., Муминов А. (2008) Исламизация и сакральные родословные в Центральной Азии: Наследие Исхак Баба в нарративной и генеалогической традициях.Том ІІ. Генеологические грамоты и сакральные семейство ХІХ-ХХІ веков:насаб-наме и группы ходжей, связанных с сакральным сказанием об Исхаке Бабе, Алматы-Берн-Ташкент-Блумингстон.
ДиУис Д., Муминов А. (2013) Исламизация и сакральные родословные в Центральной Азии: Наследие Исхак Баба в нарративной и генеалогической традициях.Том І. Открытие пути ислама: рассказ об Исхаке Бабе, ХІV- ХІХ. – Алматы-Блумингстон: «Дайк-Прес». – 640.
Жәңгірұлы Ш. (1995) Назым Сияр Шәриф (құраст., баспаға әзірлеген О. Құдышұлы). – А.: «Санат». – 126.
Кастанье И.А. (2007) Древности Киргизской степи и Оренбургского края. – А.: «Дайк-Прес». – 516.
Керелбаев С., Қосбармақов Б., Құлбай Н. (2018) 360 әулиелі Маңғыстау. – А.: «Информ-А». – 592.
Көпейұлы Мәшһүр Жүсіп (2008) Көп томдық шығармалар жинағы. 8 том. – А.: «Алаш». – 312.
Көпейұлы Мәшһүр Жүсіп (2003) Шығармалары. 3 том. Павлодар: «ЭКО». – 382.
Қасқабасов С. (2014) Таңдамалы. Бірінші том. Қазақтың халық прозасы. Зерттеулер. – Астана: «Фолиант». – 320.
Қожа М. (2013) Оңтүстік Қазақстанның әулие жерлері. – Шымкент. – 148.
Қондыбай С. (2007) Маңғыстау мен Үстірттің киелі орындары. – А.: «Арыс». – 128.
Қорғанбек Б. (2014) Қожа Ахмет Ясауи есімімен байланысты аңыз, әпсана, хикаялар. – А.: «Эффект».
Маликов А. (2015) Святилище Укаша-ата в Южном Казахстане и ее аналогии в Центральной Азии//Известия национального центра археологии иисточниковедении. №2. – Астана. – 67.
Манапов Ә., Байболов Б. Укаша ата (142 мыңнан астам зиратшы-турист құдықтың құпиясына қанықты)// «Егемен Қазақстан» газеті, 2020, 16 сәуір.
Муминов А.К. (2011) Родословное древо Мухтара Ауэзова. – А.: «Жібек жолы». – 304.
Нарынбаева Н. (2017) Миф, уланыш, аңыз, санжыра уламышы: 26-том. – Бишкек: «Приит-Экспресс».
Предание адаевцев о святых секты ханафе, живших и умерших на Мангышлаке. (2007) “Приложения” к выпуску “Сборника сведений о кавказских горцах” за 1873 г. Тифлик //История Казахстана в русских источниках ХVІ –ХХ веков ІХ том. Народные предания об исторических событиях и выдающихся людях казахской степи (ХІХ- ХХвв.). – Алматы. – 463.
Уәлиханов Ш. (1984) Бес томдық шығармалар жинағы 1 том. Предания и легенды большой киргиз-кайсацкой орды. – Алматы.


References
«Arasan-Qorasan» turaly ne bіlemіz? (2020) [What do we know about "Arasan-Qorasan"?] // kazgazeta.kz. Mausym 26, 2020.
Coşan Mahmud Esad (1983) İSLAMÎ TÜRK EDEBİYATINDA ÜKKÂŞE HİKAYESİ [THE STORY OF ÜKKAŞE IN ISLAMIC TURKISH LITERATURE] // A.Ü.İ.F. Dergısı. – Ankara. – 26.
Ükkâşe b. Mýhsan/Turkıve Dıyanet vakfı ıslam ansıklopedısı (2012) [Turkıve Diyanet Foundation islamic encyclopedia]. 42 -cılt −Istanbul.
Abramzon S.M. (1978) Materialnaя kultura i hozyaistvo Kavkaza , Srednei Azii i Kazahstana [Material culture and economy of the Caucasus, Central Asia and Kazakhstan]. – Leningrad: «Nauka». – 216.
Ahmetgaleeva Ya.S. (1979) İscledovanie trkoyazychnogo pamyatnika «Kisekbaş kitaby» [History of the Turkic-speaking monument “The Kisekbas Book”]. – Moskva: «Nauka». – 189.
Babalar sözі (2005) Köptomdyq şyğarmalar jinağy [Collection of poems]. 11 tom. Dіni dastandar. – Astana: «Foliant». – 368.
Gordlevskii V.A. (1960) İzbrannye sochineniya. Tom I. İstoricheskie raboty [Selected Works. Vol. I. Historical works]. M.: «İzdatelstvo vostochnoi literatury». – 552.
Dala folkorynyŋ antologiyasy (2019) Batyrlar jyry.On tomdyq. 1 tom [Anthology of field folklore. Composition of heroes. Ten volumes. Vol.I]. – A.: «Brand Book». – 560.
DiUis D., Muminov A. (2008) İslamizasiya i sakralnye rodoslovnye v Sentralnoi Azii: Nasledie İshak Baba v narrativnoi i genealogicheskoi tradisiяh [Islamization and sacred genealogy in Central Asia: Nasledie Ishak Baba in narrativnoi and genealogical traditions]. Tom II. Geneologicheskie gramoty i sakralnye semeistvo XIX-XXI vekov: nasab-name i gruppy hodjei, svяzannyh s sakralnym skazaniem ob İshake Babe, Almaty-Bern-Taşkent-Blumingston.
DiUis D., Muminov A. (2013) İslamizasiya i sakralnye rodoslovnye v Sentralnoi Azii: Nasledie İshak Baba v narrativnoi i genealogicheskoi tradisiyah [Islamization and sacred genealogy in Central Asia: Nasledie Ishak Baba in narrativnoi and genealogical traditions]. Tom I. Otkrytie puti islama: rasskaz ob İshake Babe, XIX-XXI. – Almaty-Blumingston: «Daik-Pres». – 640.
Jäŋgіrūly Ş. (1995) Nazym Siяr Şärif (qūrast., baspağa äzіrlegen O. Qūdyşūly) [Nazym Siyar Sharif]. – A.: «Sanat». – 126.
Kastane İ.A. (2007) Drevnosti Kirgizskoi stepi i Orenburgskogo kraya [Antiquities of the Kyrgyz steppe and the Orenburg region]. – A.: «Daik-Pres». – 516.
Kerelbaev S., Qosbarmaqov B., Qūlbai N. (2018) 360 äulielі Maŋğystau [Mangystau with 360 Saints]. – A.: «İnform-A». – 592.
Köpeiūly Mäşһür Jüsіp (2008) Köp tomdyq şyğarmalar jinağy. 8 tom [A collection of multi-volume poems. Vol. 8].. – A.: «Alaş». – 312.
Köpeiūly Mäşһür Jüsіp (2003) Şyğarmalary. 3 tom [Poems. Vol. 3]. – Pavlodar: «EKO». – 382.
Qasqabasov S. (2014) Taŋdamaly. Bіrіnşі tom. Qazaqtyŋ halyq prozasy. Zertteuler [Selected. I vol. Kazakh folk prose. Survey]. – Astana: «Foliant». – 320.
Qoja M. (2013) Oŋtüstіk Qazaqstannyŋ äulie jerlerі [Holy lands of South Kazakhstan]. – Shymkent. – 148.
Qondybai S. (2007) Maŋğystau men Üstіrttіŋ kielі oryndary [Holy shrines of Magystau and Ustyurt]. – A.: «Arys». – 128.
Qorğanbek B. (2014) Qoja Ahmet Яsaui esіmіmen bailanysty aŋyz, äpsana, hikaяlar [Poems, myths and stories associated with the name of Qoja Ahmet Yasawi]. – A.: «Effekt».
Malikov A. (2015) Svyatilie Ukaşa-ata v jnom Kazahstane i ee analogii v Sentralnoi Azii//İzvestiя nasionalnogo sentra arheologii iistochnikovedenii [Witnesses of Ukasha ata in South Kazakhstan and its analogues in Central Asia // news of the national center of archeology source study]. №2. – Astana. – 67.
Manapov Ä., Baibolov B. (2020) Ukaşa ata [Ukasha Ata] (142 myŋnan astam ziratşy-turist qūdyqtyŋ qūpiяsyna qanyqty)// «Egemen Qazaqstan» gazetі, 2020, 16 säuіr.
Muminov A.K. (2011) Rodoslovnoe drevo Muhtara Auezova [Family tree of Mukhtar Auezov]. – A.: «Jіbek joly». – 304.
Narynbaeva N. (2017) Mif, ulanyş, aŋyz, sanjyra ulamyşy: 26-tom [Myth, connection, mouth, genealogy: Vol. 26]. – Bişkek: «Priit-Ekspress».
Predanie adaevsev o svyatyh sekty hanafe, jivşih i umerşih na Mangyşlake. (2007) “Prilojeniя” k vypusku “Sbornika svedenii o kavkazskih gorsah” za 1873 g. Tiflik ["Supplements" to the release of the "Collection of information about the Caucasian highlanders" for 1873 Tiflik] //İstoriя Kazahstana v russkih istochnikah HVI –HH vekov IH tom. Narodnye predaniya ob istoricheskih sobytiyah i vydaihsya ldyah kazahskoi stepi (XIX – XX vv.). – Almaty. – 463.
Uälihanov Ş. (1984) Bes tomdyq şyğarmalar jinağy 1 tom. Predaniya i legendy bolşoi kirgiz-kaisaskoi ordy [Collection of five-volume poems. Vol I. Legends and legends bolşoi of the Kirghiz-Kaisak horde]. – Almaty.

Additional Files

How to Cite

Kerim, S., & Almukhametov, A. (2021). Stories about Ukasha Ata and Korasan Ata. Eurasian Journal of Religious Studies, 26(2), 25–32. https://doi.org/10.26577//EJRS.2021.v26.i2.r4