The religious situation in Turkey and religious beliefs in the secular republic

Authors

  • H. H. Sabri Шет тілдер және іскерлік карьера университеті

DOI:

https://doi.org/10.26577/EJRS-2015-1-4
        940 8

Keywords:

Түркия, діни білім беру, зайырлы мемлекет, Анадолы, дін, саясат, селджук, Осман империясы, Турция, религиозное образование, светское государство, Анатолия, религия, политика, сельджуки, османы,

Abstract

In this article considered the religious situation in Turkey, a secular state with religious politics. Anatolian Seljuks , the Ottoman Empire , the Turkish Republic : analyzes the social and cultural patterns, national and spiritual values ; mosques, foundations, mazhabs, Islamic Institute, the Faculty of Theology. The article also emphasizes that the Turkish state as a secular state acted equally to all religions: Jews, Christians and Muslims, without any discrimination. The founder of the Republic of Turkey, Mustafa Kemal Ataturk was one of the foundations of secularism and constitutional government «of the Republic of Turkey is a secular state», he wrote. The article emphasizes that secularism and religion, freedom of conscience and religion are guaranteed in the Republic of Turkey to freely express their religious feelings. According to the author, secularism is one of the most important systems of democracy.

References

1 Хизметли С. Орта Азия Түркі республикаларындағы зиянды ағымдармен миссионерлік. – Алматы, 2006.
2 Хизметли С. Мәдени мұра. № 1(22). Қаңтар-Наурыз. – Астана, 2009.
3 Атай Х. Күрана гөре араштырмалар. – Анкара, 1999.
4 Булутай М. Дін және ғылым. – Алматы, 2007.
5 Фазларрахман, Ислам. – Стамбул, 1981.
6 Башғіл А.Фуад. Дін уе Лайклік. – Стамбул, 2011. – 10-басылым.
7 Колаковски Л. Модернити он Ендлес Триал. – Чикаго, 1990.
8 Амангелді А, Тәуелсіздік және дін // Ана тілі газеті. – 2011. – № 19 (1067). – 12-18 мамыр.
9 Ғарифолла Есім. Мемлекет пен діндердің қарым-қатынасы ұлттық қауіпсіздік-тің өзекті мәселесі // Мемлекет пен дін қарым-қатынасы моделдерін жасау жолындағы ізденіс. – Алматы, 2011.
10 Әділбаев А., Әділбаева Шәмшат. Әбу Хфнифа және ханафи мәзхабы. – Алматы, 2011.
11 Бардакшы М. Нажмаддин, Түріктерлердің социал уе культірел хаятында та-саулыф пен тарикаттар, түрктер (баспадан шығарғандар Х.Жалал Гюзаль, К. Чичек), ени түр-кия баспалары. – Анкара, 2002.
12 Челеби Алван, Мәнакибул Кутсия, әзір. Исмағил И.Эруинсал, Ахмет Е. Ожак, ТТК Яи. – Анкара, 1995.
13 Хуарт С., Ханафилар, М.Е.Б., ислам анциклопедиясы. – Анкара, 1950.
14 Кутлу С., имам Матрүди уе матрүдилік, 3 басылым. – Анкара, 2011.
15 Кутлу Сөнмез. Орта Азияда түріктер уе ислам тасаууыфы, Орта Азияда ислам, 1. – Анкара, 2013.
16 Матрүди Әбу Мансур Ибн Мухаммед, Кітабут Таухид тәржәмәсі (аударған Бе-кир топал оғлы), ТДВ Ияй. – Анкара, 2002.
17 Ошақ Ахмет Я. Анатолы түрік халық суфиліғінде Ахмет Яссауи келинінын те-шеккулі, миллетлер арасы Ахмет Яссауи симпозиумы билдириллері – баяндамалары (26 қыркүйек 1991). – Анкара, 1992.
18 Ұзынчаршылы, Исмаил Хаккы. Осман дәулетінің ильмие тәшкилаты, 2-ші ба-сылым , ТТК. Яи. – Анкара, 2004.
19 Юрикан Юсуф Зия. Анатолыда әулиелер уе тарикаттар, әзір. Т. Юрикан, Кютур Бак. Яи. – Анкара, 1998.
20 Юрикан Ю.З. Мұсылмандықтан әуел түрік діндері шаманизм, әзір. Т. Юрикан. – Анкара, 2005.
21 Кенжетай Досай. Қожа Ахмет Яссауидын Түрк ислам анлайшиндаки йері, Орта Азияда ислам, 2-том. – Анкара, 2013.
22 Акчура Юсуф. Османлы дәулетінің дағылма дәуірі (XVIII yә ХІХ асырларда), ТТК яая. – Анкара, 1985.
23 Копрулі М.Фуат. түрік әдебиатында илк мұтасаууыфлар, баспадан шығарған Орхан Ф. Копрулі 7-ші басылым. – Анкара, 1991.
24 Копрулі М. Фуат. Османлы дәулетінің құрылысы, 2-ші басылым. – Анкара, 1992.
25 Хизметли Сабри. Орта Ғасырлар тарихы және өркениеті. – Шымкент, 2003.
26 Түрклер. баспадан шығарғандар Хасан Жәләл Гүзәль, К.Чичек, С.Кожа, Ени түркия яиллары. – Анкара, 2002.
27 Ислама гіріш-Генчлиғің исдам білгісі. Диянет ішлері башкаңлығы. – Аңқара, 2007.

Additional Files

How to Cite

Sabri, H. H. (2016). The religious situation in Turkey and religious beliefs in the secular republic. Eurasian Journal of Religious Studies, 1(1). https://doi.org/10.26577/EJRS-2015-1-4