The idea of a virtuous person in the legacy of al-Farabi and Turkic scholars

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26577//EJRS.2023.v35.i3.r4
        175 0

Keywords:

Turkic scholars, values, religious education, personality, virtuous person

Abstract

Today, the idea of a virtuous person in the legacy of al-Farabi and Turkic scholars is one of the most topical challenges. Above all, the intensive social development of our society places high demands on the formation of an active, creative personality. And the current status of society, with the renewal of the political, cultural, socio-economic aspects of the country, the development of the younger generation as a respectable citizen will undoubtedly be greatly influenced by their proper personality formation. Thus, the analysis of theoretical research, the general concept of personality is considered in various fields of science. A virtuous person is the result of moral education in socio-historical development. The formation of personality occupies an important place for the characterization of a person, that is, it provides highly conscious forms of his behavior and actions, forming the unity of all his relations with reality. This point of view formed the basis of most studies. The authors consider values oriented towards a virtuous person (motives and needs, aspirations and demands, virtue and mercy, etc.) based on the heritage of Turkic scholars. Thus, a virtuous person in the heritage of Al-Farabi and Turkic scholars is, first of all, an individual as a subject of social interaction and conscious action. Secondly, it is a systematic estate of the individual, determined by his inclusion in social relations and is the basis for the syncretism of religious education.

Key words: Turkic scholars, values, religious education, personality, virtuous person.

References

Әдебиеттер

Алтынсарин Ы. (2008) Таза бұлақ: Өлеңдер, әңгімелер, очерктер, хаттар. – Астана: «Раритет». – 208.
Ахметбек А. (1998) Қожа Ахмет Йассауи /Көмекші оқу құралы. – Алматы: «Санат». – 112.
Әбу Насыр әл-Фараби (2009) Таңдамалы трактаттары /Құрастырған: Ә.Нысанбаев, Ғ.Құрманғалиева, Ж.Сандыбаев. – Алматы: «Арыс». – 656.
Әл-Фараби философиясы (2005) Жиырма томдық /Құрастырушылар Ә.Нысанбаев, Ғ.Құрманғалиева. – Астана: «Аударма». – 2-т. – 480.
Беркімбаева Ш. (2009) Педагогика тарихы /Жалпы ред. Ш.К.Беркімбаева (Білім беру және педагогикалық ойлар тарихы). Оқулық. – Алматы. – 389.
Бұлұтай М.Ж. (2000) Ата-баба діні? Түркілер неге мұсылман болды? – Алматы: «Білім». – 504.
Гусейнов А.А. (1987) Иррлитц Г.С. Краткая историй этики. – Москва: Мысль. – 350 .
Дүйсенбаев А. Тәрбие теориясы мен әдістемесі. Оқулық. – Астана: «Фолиант» баспасы, 2015. – 320.
Елтұтқа (2001) Ел тарихының әйгілі тұлғалары /Оқу құралы. Құрастырушылар: М. Жолдасбекұлы, Қ. Салғараұлы, А. Сейдімбек. – Астана: «KUL TEGIN». – 356.
Жарықбаев Қ., Қалиев С. (1994) Қазақтың тәлімдік ой-пікір антологиясы /Құрастырған Қ. Жарықбаев, С. Қалиев. – Алматы: «Рауан». – 1-т. – 320.
Жұмабаев М. (2008) Шығармалар жинағы. Аудармалар, ғылыми еңбек, мақалалар. – Алматы: «Жазушы». – 3-т. – 232.
Иассауи Қожа Ахмет (1993) Диуани хикмет (Ақыл кітабы). – Алматы: «Мұраттас». – 262.
Көбесов А. (2006) Әл-Фараби мен Абайды қатар оқығанда: Зерттеу еңбек. – Алматы: «Қазақ университеті». – 258.
Құдайбердіұлы Ш. (1991) Үш анық. – Алматы: «Қазақстан: Ғақлия ғыл.- әдеби орталығы». – 80.
Құнанбайұлы А. (1993) Қара сөздер. – Алматы: «Ел». – 172.
Құсайынов А. (2002) Қазақ тілі терминдерінің салалық ғылыми түсіндірме сөздігі: Педагогика және психология /Жалпы редакциясын басқарған А. Құсайынов. – Алматы: «Мектеп». – 256.
Мырзахметов М. (1994) Абайтану тарихы. – Алматы: «Ана тілі». – 192.
Назарбаев Н.Ә. (2007) Қазақстан жолы. – Астана: Қазақ энциклопедиясы. – 372.
Нысанбаев Ә. (1999) Қазақстан. Ұлттық энциклопедия. «Ә-Г» /Бас ред. Ә. Нысанбаев. – Алматы: «Қазақ энциклопедиясының» Бас редакциясы. – 2-т. – 720.
Росенко М.Н. (1998) Основы этических знаний. – СПб: Лань. – 256.
Тілеужанов М.М. (1994) Қазақ тағылымы. Монография. – Орал. – 320.
Шадинова Г.А. (2009) Жүсіп Баласағұнның философиялық көзқарастарындағы таным мәселесі: философ. ғыл. канд. ...автореф. – Алматы. – 28.

References

Abu Nasyr al-Farabi (2009) Tangdamaly traktattary /Qu`rastyrgan: A.Nysanbaev, G`.Qu`rmang`alieva, Zh.Sandybaev. – Almaty: «Arys». – 656. (in Kazakh)
Ahmetbek A. (1998) Қozha Ahmet Yassawi /Kөmekshі oqu qu`raly. – Almaty: «Sanat». – 112. (in Kazakh)
Al-Farabi filosofijasy (2005) Zhiyrma tomdyq /Qu`rastyrushylar Ә.Nysanbaev, G`.Qu`rmanғalieva. – Astana: «Audarma». – 2-t. – 480. (in Kazakh)
Altynsarin Y. (2008) Taza bulaq: Olengder, an`gіmeler, ocherkter, hattar. – Astana: «Raritet». – 208. (in Kazakh)
Berkіmbaeva Sh. (2009) Pedagogika tarihy /Zhalpy red. Sh.K.Berkіmbaeva (Bіlіm beru zhәne pedagogikalyq ojlar tarihy). Oqulyq. – Almaty. – 389. (in Kazakh)
Bulutaj M.Zh. (2000) Ata-baba dіnі? Tүrkіler nege musylman boldy? – Almaty: «Bіlіm». – 504. (in Kazakh)
Dujsenbaev A. Tarbie teorijasy men adіstemesі. Oqulyq. – Astana: «Foliant» baspasy, 2015. – 320. (in Kazakh)
Eltu`tqa (2001) El tarihynyng әjgіlі tulg`alary /Oқu құraly. Qu`rastyrushylar: M. Zholdasbekuly, Қ. Salgarauly, A. Sejdіmbek. – Astana: «KUL TEGIN». – 356. (in Kazakh)
Gusejnov A.A. (1987) Irrlitc G.S. Kratkaja istorij jetiki. – Moskva: Mysl'. – 350. (in Kazakh)
Iassaui Qozha Ahmet (1993) Diuani hikmet (Aqyl kіtaby). – Almaty: «Murattas». – 262. (in Kazakh)
Kөbesov A. (2006) Al-Farabi men Abajdy qatar oqyg`anda: Zertteu en`bek. – Almaty: «Qazaq universitetі». – 258. (in Kazakh)
Myrzahmetov M. (1994) Abajtanu tarihy. – Almaty: «Ana tіlі». – 192. (in Kazakh)
Nazarbaev N.Ә. (2007) Qazaqstan zholy. – Astana: Qazaq jenciklopedijasy. – 372. (in Kazakh)
Nysanbaev Ә. (1999) Qazaqstan. U`lttyq jenciklopedija. «Ә-G» /Bas red. Ә. Nysanbaev. – Almaty: «Qazaq jenciklopedijasy» Bas redakcijasy. – 2-t. – 720. (in Kazakh)
Qu`dajberdіuly Sh. (1991) Үsh anyq. – Almaty: «Qazaqstan: G`aqlija g`yl.- әdebi ortalygy». – 80. (in Kazakh)
Qu`nanbajuly A. (1993) Qara sөzder. – Almaty: «El». – 172. (in Kazakh)
Qu`sajynov A. (2002) Qazaq tіlі terminderіnің salalyқ ғylymi tүsіndіrme sөzdіgі: Pedagogika zhәne psihologija /Zhalpy redakcijasyn basқarғan A. Qu`sajynov. – Almaty: «Mektep». – 256. (in Kazakh)
Rosenko M.N. (1998) Osnovy jeticheskih znanij. – SPb: Lan'. – 256. (in Kazakh)
Shadinova G.A. (2009) Zhүsіp Balasaғұnnyң filosofijalyқ kөzқarastaryndaғy tanym mәselesі: filosof. ғyl. kand. ...avtoref. – Almaty. – 28. (in Kazakh)
Tіleuzhanov M.M. (1994) Қaz Qazaq aқ taғylymy. Monografija. – Oral. – 320. (in Kazakh)
Zharyқbaev Қ., Қaliev S. (1994) Qazaqtyng tәlіmdіk oj-pіkіr antologijasy /Құrastyrғan Қ. Zharyқbaev, S. Қaliev. – Almaty: «Rauan». – 1-t. – 320. (in Kazakh)
Zhұmabaev M. (2008) Shyғarmalar zhinaғy. Audarmalar, ғylymi eңbek, maқalalar. – Almaty: «Zhazushy». – 3-t. – 232. (in Kazakh)

Additional Files

How to Cite

Omirbekova, A., Duisenbayev, A., & Baltymova, M. (2023). The idea of a virtuous person in the legacy of al-Farabi and Turkic scholars. Eurasian Journal of Religious Studies, 35(3), 40–47. https://doi.org/10.26577//EJRS.2023.v35.i3.r4